פתרונות תוכנה מבוזרים, מה זה ולמה זה טוב להנהלה שלך

פתרונות תוכנה מבוזרים, מה זה ולמה זה טוב להנהלה שלך

Print Friendly, PDF & Email

מערכות מידע, כמו אלו שיש אצלך בארגון, וכמו אלו שיש בארגונים רבים וטובים אחרים, נבנו כאשר הרכיבים השונים במערכת למעשה מייצרים תוכנה אחת הבנויה בסופו של דבר כמיקשה אחת.

טוב, נו אז? ברצינות – למה זה מעניין אותי?… ובכן, למנהלים רבים באמת לא איכפת, למרות שהמשמעויות של פיתוח כזה שאינו מבוזר הן בלשון המעטה קטסטרופליות, ואני אנסה להסביר מדוע בשורות הבאות:

1. קישוריות: אם הרכיבים השונים במערכת שברשותך היו מתקשרים ביניהם באופן סטנדרטי כלשהו על בסיס תשתית הרשת הקיימת היית יכול ולו באופן עקרוני לקשר מערכת נוספת (חדשה או ישנה) לכל רכיב שהוא לפי הצורך ואם ממשקי הקישור האלו נבנו כראוי, ייתכן ותוכל לעשות זאת ללא מעורבות של בית התוכנה של המערכת הזו אלא רק זה שייצר את המערכת השנייה וכך לשלם לבית תוכנה אחד במקום שניים.

2. פיתוח עתידי: ייתכן למשל שתרצה בעתיד להחליף מערכת מידע (כמה פעמים בעבר רצית אבל לא יכולת?) מסיבות עיסקיות שונות (מחיר, תכונות נוספות, נוחות השימוש ועוד.) אם המוצר שברשותך בנוי באופן מבוזר תוכל לעשות זאת ביתר קלות ושוב – ללא כל צורך (במרבית המקרים) במעורבות של בית התוכנה הוותיקה.

וזה רק קצה הקרחון:
3. התמודדות עם אסון בבית התוכנה: אני מניח (ומקווה) שעלה בראשך פעם התסריט הבא: בית התוכנה שאיתו עבדת ושפיתח ותיחזק עבורך את מערכת המידע שלך פשט את הרגל ונסגר, אף חברה לא ממש חסינה מזה. ובכן במערכת מבוזרת קל לך יחסית להעביר את המידע שלך למערכת החדשה שתיבחר בעוד שבמערכת שאינה מבוזרת תהליך כזה עשוי להימשך זמן רב משום שיש לבצע ניתוח מעמיק של אופן פעולת המערכת (במקרים בהם קוד המקור לא זמין תהליך זה עשוי להיות בעייתי במיוחד)

4. גיבויים: אח, גיבויים, גיבויים, איכשהו הם תמיד שם, תמיד תקינים ובכ"ז תמיד כשרוצים לשחזר הם נעלמים… בשנות עבודתי בסימון את ויזל/מבטח סימון נתקלתי בלא מעט מקרים בהם הגיבוי כביכול הצליח אבל למעשה הוא לא ניתן לשחזור. אם המערכת בנויה  באופן מבוזר אפשר לדרוש שרכיב השרת שבו מתבצע הביזור יאפשר להורות למערכת להתכונן לביצוע גיבוי וכך לדאוג שהגיבוי יהיה גם בר שחזור.

5. אבטחת המידע: אם מערכת המידע שלך בנויה באופן שאינו מבוזר הדרך היחידה למעשה שבה תוכל ליישם אבטחה סבירה על הדרך לגישה לנתונים תהיה (במידה ויצרן התוכנה לא דאג לכך) יישום סוג ש ל VPN על אופן הגישה למערכת. חשוב שתבין שלהצפנה כזו ישנן השלכות לא מבוטלות על ביצועי המערכת שלך דרך קישור מוצפן שכזה. בניית מערכת באופן מבוזר מאפשרת אחר כך לאבטח את אופן הגישה אליה באופן ספציפי וסטנדרטי שכל מנהל רשת יודע לעשות (הגדרת אתר אינטרנט כמאובטח).

לסיכום: בעידן זה בו יש בכל ארגון אוסף לא מבוטל של מערכות מידע הנושא הכי חשוב בעיני הוא ההשקעה בממשקים, זו צריכה להתבצע בעת אפיון המוצר הדרוש.

השאר תגובה