אפיון זה (לפעמים) משחק ילדים

אפיון זה (לפעמים) משחק ילדים

Print Friendly, PDF & Email

כבר עבר זמן רב מאז כתבתי לאחרונה, זה לא שלא היה לי על מה אלא שלא היה לי מתי… תוך כדי תקופה עמוסה במיוחד בעבודה קיבלתי אפיון מסמך דרישות פיתוח מהלקוח החריג ביותר שלי – הבן שלי… והוא רק בן 8.

ביום בהיר אחד הוא התחיל להעלות רעיונות שונים למשחק שהוא רצה לפתח, זרמתי אתו ועודדתי אותו להמשיך ולהעלות רעיונות מקוריים ומעניינים למשחקים שונים, לזה בשפה המקצועית קוראים Brainstorming או בשפת אבותנו – סיעור מוחות.

בשלב הבא, ניתחנו יחד את הרעיונות שעלו בשלב הקודם וניסינו לבחור יחד רעיון שיהיה מקורי ומעניין במיוחד, הרעיון באופן כללי היה פיתוח גרסה ממוחשבת ומשופרת של משחק בשם חתחתול (Rat a tat – Cat במקור). ומיד ניגשנו לשלב האפיון הכללי, או בשפה המקצועית Top level design או בשפת התנך – אפיון על.

למי שלא מכיר, המשחק מתבסס על חפיסת קלפים הכוללת קלפים מ-0 עד 9 ו-3 קלפים מיוחדים. מחלקים לכל משתתף 5 קלפים הפוכים כך שגם הוא לא יודע אילו קלפים קיבל (למעט שני הקלפים הקיצוניים מימין ומשמאל שבהם מותר לו להציץ עם קבלתם) הרעיון הוא שלוקחים קלף מהקופה וזורקים אותו או אחד אחר כשהמטרה היא להגיע לסכום הקלפים הנמוך ביותר. היות והשחקן בעצמו לא יכול לראות את הקלפים שלו מדובר במשחק המשלב זיכרון ואסטרטגיה.

במהלך האפיון עלו כמה נושאים, כמו למשל איך מאפשרים למספר שחקנים לשחק במקביל ממספר אזורים גאוגרפיים שונים או איך למנוע משחקן אחד לראות את הקלפים של האחר כשהם משחקים ביחד על אותו מחשב ואחד מהם קיבל קלף הצץ. לאחר שהחלטנו במשותף על פתרון הולם לכל אחת מהסוגיות הללו התחלתי לפתח את המשחק כאשר הפיתוח נעשה לפי מודל שלושת השכבות הקלאסי.

כרגע אני עדיין בעיצומו של פיתוח שכבת ה-BL אשר אחראית על כל החוקיות במשחק ועל האובייקטים השונים המרכיבים אותו (שחקן, קופה, קלף וכולי) וזו הסיבה שכבר כל כך הרבה זמן לא כתבתי. בנוסף, אנחנו בעיצומו של תהליך מעבר דירה בתקופה כל כך לא סימפתית ואחרי שאשתי בחנה כבר למעלה מ-30 דירות הגענו לנקודה שכבר מאד קשה להחליט איזו מהן טובה לנו יותר, לכן ביצעתי ניתוח עלות תועלת (או בלעז: Cost-benefit analysis) מסודר כדי לבצע החלטה שקולה ככל הניתן.

אחד הדברים שהפתיעו אותי במיוחד בכל תהליכי האפיון גם בעבר בעבודתי היום יומית ובמיוחד בשני המקרים הללו, היה עד כמה הטכניקה הזו ברורה ופשוטה להבנה אפילו על ידי ילד בן 8, כל הנושאים של ניתוח דרישות, בחינת חלופות, ההבנה הכמעט אינסטינקטיבית לצורך באפיון מדויק ומפורט, לצורך בתכנון מקיף עוד לפני כתיבת שורת הקוד הראשונה, כל הנושאים הללו הובנו בצורה כל כך קלה אפילו על ידי אדם כל כך צעיר. זו גם הסיבה לכך שאני משוכנע כי ניתן לראות בהם, בילדינו, אנשים לכל דבר ולהתמודד עם נושאים מורכבים בהסברה פשוטה ולראות בהם אנשים המסוגלים להתמודד עם החלטות מורכבות ככל שיהיו, הדבר נוגע במיוחד (אם כי לא רק) לנושא הגנת ילדים בפני סכנות האינטרנט עליהן כתבתי בפוסט נפרד כאן.

נ.ב

כמובן שלכשאסיים את המשחק הזה, לינק להורדתו יופיע כמובן בבלוג הזה… אז תמשיכו לעקוב…

השאר תגובה